woensdag 17 april 2013

Bon Jovi-Bounce. Mijn mening over het achtste studio album van deze wereldband!

Het achtste studioalbum van de Amerikaanse hard rock band Bon Jovi is Bounce. Het album kwam op 8 oktober 2002 uit. De terroristische aanslagen op de Twin Towers op 10 september 2001 waren een grote invloed op het album. Door alle nummers zijn dan ook de emoties van verslagenheid maar ook strijdlustigheid goed te voelen. Mijn mening over dit album kan je lezen in deze review.

Bon Jovi Bounce

Algemene informatie

Band: Bon Jovi
Album: Bounce
Verkrijgbaarheid: Muziekwinkels als Freerecordshop, webshops als Bol.com
Prijs: vanaf 9,99 euro

Bon Jovi

Een van de bekendste rockbands uit New Jersey in de Verenigde Staten is toch wel Bon Jovi. Ze hebben al ruim 130 miljoen albums verkocht, geven erg goede liveconcerten in vele grote steden. Al sinds 1983 timmeren ze hard aan de weg. Hier en daar een pauze zorgde voor weer nieuwe oplevingen van de band. Ook hebben een aantal bandleden ook enkele soloalbums uitgebracht. De naam van de band is een verbastering van de naam van de leadzanger en frontman van de band John Bongiovi.
-->

Bandleden

Jon Bon Jovi - lead vocals, akoestische gitaar
Richie Sambora - gitaar, backing vocals
Hugh McDonald - bass, backing vocals
Tico Torres - drums, percussie
David Bryan - keyboard, backing vocals

Tracklist

* Undivided
* Everyday
* The Distance
* Joey
* Misunderstood
* All About Lovin’ You
* Hook Me Up
* Right Side Of Wrong
* Love Me Back To Life
* You Had Me From Hello
* Bounce
* Open All Night

Beluister hier enkele fragmenten van de nummers

Selectie van de nummers

Undivided is een nummer dat is geschreven naar aanleiding van de aanslagen op de Twin Towers op 11 september 2001. De tekst is nogal patriotisch. Het begint met een zware elektrische gitaar, met een nogal vertellerige zang. Gedurende het nummer wordt de zang steeds kwader. Hoewel het nummer wat rustig begint en nog rustiger eindigt, is het over het geheel genomen wel een redelijk snel nummer. Het is een typisch Bon Jovi nummer met een refrein wat je al snel meezingt.

Joey begint met een piano welke je het hele nummer door hoort. Het is een rustig nummer, maar een ballad kan je het niet noemen. Verder hoor je in het nummer een rustige drum en akoestische gitaar. Richie Sambora zingt in dit nummer mee. In het midden zit een instrumentaal stuk waarbij je een elektrische gitaar hoort vergezeld van een aantal violen. Het nummer eindigt met een fade out (de muziek gaat langzaam steeds zachter tot je niks meer hoort).

All About Lovin’ You is een typische Bon Jovi ballad. Het is een erg rustig nummer. Het begint met een drumcomputer? En een elektrische gitaar. De zang is erg rustig en ingetogen. Na het intro komt er een piano bij en gaat de gewone drum van start.

You Had Me From Hello is wederom een ballad. Het begint met enkel een akoestische gitaar en zang. Vervolgens valt er ook een erg onopvallende drumbeat en basgitaar in. Het hele nummer is heel rustig en langzaam. Tegen het midden van het nummer komt er ook een elektrische gitaar bij en komt de drum wat meer naar de voorgrond. Dit blijft maar een goede minuut zo en dan wordt alles weer rustiger tot het einde van het nummer.

Bounce. Natuurlijk kan ik de titelsong niet overslaan. Bounce is een krachtig uptempo nummer waaruit echt het terugveren na een tegenslag spreekt. Je zingt al snel het refrein mee en het blijft ook snel hangen. Alle gebruikelijke Bon Jovi instrumenten komen aan bod waaronder ook het Wah Wah geluid dat in meerdere songs terugkomt. Verder natuurlijk elektrische gitaren, drums en toetsen. De zang van John Bongiovi is soms wat bewerkt, wat naar mijn mening niet altijd een toegevoegde waarde heeft. Echt storend is het echter ook niet, waar wel een tikje overbodig. Gewoon een goed nummer dat een positief gevoel geeft als jij je dag niet hebt en dat je lekker mee kan blèren.

Conclusie

Bounce is een album met ups en downs. De krachtige nummers als Bounce en Everyday komen sterk over. De ballads kunnen natuurlijk niet ontbreken op een Bon Jovi album, maar ik moet zelf zeggen dat ik het soms wel erg zoet vind. Al hoort dat er natuurlijk wel bij. De krachtigere nummers zet ik dan ook wat vaker op. Over het geheel is het zeker een cd die niet mag ontbreken in jouw Bon Jovi collectie, al haalt het zeker niet bij de klassiekere blijvertjes van de band als Slippery When Wet en New Jersey. Maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen en wellicht is Bounce wel jouw nummer 1 album van Bon Jovi.